Op woensdag 29 april was het weer zo ver: de vijfde editie van het studentenforum vond tijdens de middagpauze plaats in Foyer B op campus Schoonmeersen. Dit jaar is het concept een beetje anders dan de afgelopen jaren.
Studenten, maar ook personeel van HOGENT, konden vragen insturen via een QR-code die op de schermen op elke campus werd geprojecteerd, en ook posters hingen op meerdere campussen op. De Algemeen Directeur van HOGENT, Koen Goethals (hierna soms ook: AD), en andere directieleden hebben op deze vragen geantwoord, en de volledige transcriptie van het studentenforum vind je verder op deze pagina terug.

“Zijn er plannen om gebouw P en C te vernieuwen? Sommige stoelen kraken, en bovendien zijn sommige lokalen moeilijk te ventileren.”
HOGENT: We hebben een masterplan* gecreëerd dat ook door het bestuur is goedgekeurd. Gebouw P maakt daar zeker deel van uit. Enkele van die vernieuwingen betreffen temperatuur, comfort, etc. en sommige zaken kunnen sneller aangepast worden dan andere.
Wel moet gezegd worden dat het masterplan meer heeft gekost dan voorzien. Gebouw B verdwijnt en er zal een nieuwbouw in de plaats komen, gebouw P wordt gerenoveerd, campus Ledeganck verdwijnt en komt naar Schoonmeersen, en ook de opleidingen op Mercator zullen naar hier komen.
De voorbije jaren hebben we al meer dan 2.000 stoelen vervangen, ook op Mercator G worden de stoelen binnenkort vervangen. Ventilatie vernieuwen is moeilijker, in gebouw P bijvoorbeeld, maar in de komende jaren hopen we daar wel een antwoord op te bieden. Gebouw C is continu in gebruik, dus we kunnen daar geen stuk tijdelijk leegmaken voor renovatie.
*Het masterplan is een plan om heel campus Schoonmeersen op lange termijn te vernieuwen.
Dus er wordt momenteel wel actief gewerkt om dit te verbeteren?
HOGENT: We zijn bezig met een inhaalbeweging, maar verbouwingen kosten tijd en geld, we moeten ook zeker kunnen zijn dat we geen aanpassingen gaan doen die niet kwalitatief zijn en we de komende jaren dan opnieuw zouden moeten doen.
Welke initiatieven kunnen we samen nemen om de sfeer en inrichting op campus Ledeganck aangenamer, gezelliger en meer studentvriendelijk te maken?
HOGENT: De binnentuin is al vernieuwd, maar grootschalige vernieuwingen gaan er niet meer gebeuren. We doen daarom een oproep: zijn er vanuit de studenten voorstellen voor een vernieuwing op korte termijn met een realistisch budget?
Om daaraan toe te voegen: als we helemaal geen vernieuwingen meer doorvoeren, is het noch aantrekkelijk voor eventuele overnemers, noch voor studenten. We moeten er dus een gezellige, studentvriendelijke plaats van maken, maar wel budgettair binnen proportie.
Stel dat een student een verbeterpunt heeft, waar kunnen zij dan terecht?
HOGENT: Bij Revolte.
AD: Ik heb ook om de 6 weken een structureel overleg met de voorzitter, de ondervoorzitter en de secretaris van Revolte. Zo zit ik vanmiddag met hen samen. Als Revolte daarbij iets van infrastructuur op de agenda zet, net zoals ik dat kan, kan dat besproken worden.
Waarom zitten er zo weinig Belgische snacks in de automaten?
HOGENT: De automaten zijn uitbesteed, we kiezen dus zelf niet wat er juist in zit. Er moeten wel sowieso biologische producten, Fairtrade producten inzitten etc. Bovendien is ‘belgisch’ moeilijk te omschrijven bij een aanbesteding.
Studenten geven aan zich soms onveilig te voelen aan de achterzijde van het gebouw van Mercator. Zijn er mogelijkheden om het veiligheidsgevoel te verbeteren?
HOGENT: We zijn op de hoogte van de drugsproblematiek daar, en we hebben daar al laten patrouilleren door veiligheidsteams. Maar het is nogal kostelijk om dat continu te blijven doen.
We hebben daar ook onze homes, we kunnen dus aan de studenten zelf vragen om melding te maken zodra ze verdachte zaken zien. Ook lesgevers hebben diezelfde rol. Iedereen mag in dat geval de Dienst Infrastructuur & Facilitair Beheer (DIFB) of Revolte contacteren. Het in kaart brengen van de problematiek is immers de eerste stap om deze problematiek aan te pakken.
Welke stappen kunnen er ondernomen worden om de parkeercapaciteit aan gebouw T te vergroten en extra oplaadpunten voor elektrische fietsen te voorzien?
HOGENT: Er zijn al extra fietsenstallingen die initieel tijdelijk waren, maar we zouden ze misschien permanent laten staan. Wat betreft de laadpunten: normaal worden er helemaal geen stopcontacten voorzien voor laadpunten die studenten kunnen gebruiken, maar aan gebouw T is dit nu wel het geval.
Er worden dus geen extra laadpunten voorzien?
HOGENT: Nee, dat zit niet in het beleid van HOGENT.
De studenten Interieurvormgeving hebben een groot gebrek aan opbergruimte. In hoeverre kunnen er grotere, vaste kluisjes in of rond hun ateliers geplaatst worden?
HOGENT: De opleiding Interieurvormgeving bepaalt dat zelf, dus KASK/de School of Arts zou daar een antwoord op moeten hebben.
Er is op die locatie een algemeen capaciteitsprobleem, niet alleen qua opbergruimte. We hebben daar een mezzanine gebouwd om dit deels op te lossen, maar door de verhuis van opleidingen in het kader van het masterplan zou het zeker mogelijk moeten worden [om meer opbergruimte te voorzien]. Er is sinds corona ook een piek wat betreft het aantal studenten dat Interieurvormgeving studeert – ik weet niet waardoor, misschien door alle programma’s die nu rond interieur gemaakt worden.
Welke mogelijkheden zijn er om de ruimte rond gebouw T aangenamer te maken met extra zit- en studieplaatsen, zoals extra bankjes in de zon?
HOGENT: De (gras)zone achter de ecoshelter zal gebruikt worden om zitbanken op te plaatsen. In de winter is daar wel vaak wateroverlast, dus we moeten bekijken waar dit mogelijk is, waarschijnlijk enkel op de hoger gelegen plaatsen. Maar: de levertermijn is slechts enkele maanden.
Vraag uit het publiek: “U sprak daarnet over het veld met zitbankjes. Ik ben een student die mijn pc – en ook wifi – veel nodig heeft. Kan wifi dan uitgebreid worden naar dat veld?”
HOGENT: We hebben er nog niet aan gedacht, maar op zich is dat niet zo moeilijk.
Wat is jullie standpunt over de studiemaatregelen die volgend jaar ingaan?
AD: Dat ligt op dit moment plat, doordat er van verschillende kanten kritiek op komt. Vanuit HOGENT proberen we daar (het drempeldecreet, beter bekend als de knip) heel zwaar op te wegen. Helaas heeft het parlement dat toch goedgekeurd.
Ik ben toen als voorzitter van de VLHORA (de Vlaamse Hogescholenraad) naar de Commissie Onderwijs geweest. Nu wil men nieuwe studievoortgangsmaatregelen invoeren, en ook nu proberen we achter de schermen op die maatregelen te wegen. We zeggen jullie niet dat deze maatregelen er niet/nooit meer kunnen doorkomen, maar wij zullen daar als hogeschool heel zwaar tegenover staan. De VLOR (Vlaamse Onderwijsraad) heeft hiervoor 2 rapporten met bakken negatieve kritiek geleverd en de politici hebben die naast zich neergelegd.
Het verst dat we (tot nu toe) geraakt zijn, is dat we de overheid overtuigd hebben om het drempeldecreet te revalueren. Men moet zich de vraag stellen: wat heeft dit voor gevolgen voor studenten en hun slaagkansen? En nu, nog voor deze evaluatie eraan komt, staan er al nieuwe alternatieven klaar… Als deze maatregelen er – op de manier zoals ze er nu staan – doorkomen, dan staan alle hogescholen er zeer negatief tegenover en zullen ze nog meer kritiek geven.
Revolte: In de VLOR zitten ook steeds studenten, dus als jullie als student zijnde daar opmerkingen over hebben, breng dat gerust tot bij ons.
AD: Dat klopt, toen we naar de Commissie Onderwijs geweest zijn, hebben we dat ook samen met de VVS gedaan (de Vlaamse Vereniging van Studenten). We zaten op identiek dezelfde lijn.
Intussen hebben de oppositiepartijen ervoor gezorgd dat er niet gestemd kon worden over de nieuwe maatregelen en dat deze eerst nog langs de Raad van State moeten passeren. Voor academiejaar 2026-2027 lijkt het er dus op dat de maatregelen nog niet in werking zullen treden.
Zijn er plannen om microgolfovens te voorzien op elke campus?
HOGENT: Plannen zijn er niet, maar op campussen Melle, Aalst, Ledeganck, Vesalius en het FTI+-Lab zijn er al microgolfovens bijgekomen tijdens de openingsuren van de resto’s. We bekijken dan nog of die goed blijven werken, anderhalve week geleden is gebouw D nog ontruimd door een brandalarm als gevolg van verkeerd gebruik van de microgolfoven*.
*de studenten in kwestie wilden de microgolfoven enkel gebruiken om koude pasta op te warmen als gevolg van de plotse stopzetting van de avondshifts van de Italian Corner na het paasreces.
Kunnen we de verpakkingen van de maaltijden, zoals in Melle, verduurzamen of overstappen op een ander systeem dan plastic bakjes?
HOGENT: Alle verpakkingen zijn al biologisch afbreekbaar! ‘Echt’ plastic is al enige tijd verdwenen. We kunnen eventueel een waarborgsysteem koppelen aan de verpakking, maar dat maakt het ook weer duurder voor de student. De smart fridges staan natuurlijk op kleinere campussen waar we ook niet elke dag komen, dus als je met herbruikbare verpakkingen werkt, zit je daar dan met stapels vuile verpakkingen die je ergens moet stapelen tot ze opgehaald worden…
Zijn er plannen om een volwaardige resto op campus Mercator te openen?
HOGENT: Mercator C, waar amper nog studenten over de vloer kwamen, is vorig jaar gesloten. In september hebben we een overeenkomst gesloten met de directeur van provinciaal onderwijs voor catering in gebouw G. In september ‘26 zitten we samen met hem en de cateraar om deze situatie te revalueren.
Op vrijwel alle campussen geven studenten aan dat de klimaatregeling niet optimaal is (te koud in de winter, te warm in de zomer). Welke maatregelen worden er genomen om de temperatuur in de leslokalen te verbeteren?
HOGENT: Dit is een duur probleem. We kunnen dit oplossen met ofwel een totale renovatie, ofwel een volledige nieuwbouw, en dat loopt al snel op tot tientallen miljoenen euro. Er wordt bekeken of we alle radiatoren in de winter op 19 graden kunnen zetten. Gebouw B hebben we voor examens al buiten dienst gesteld door klimaatopwarming. De laatste tien zomers waren de warmste tien op HOGENT.
AD: Misschien kunnen we het masterplan eens toelichten via de Werkgroep Infrastructuur & IT, Gilles*? Met Rudi De Vierman (Directeur Infrastructuur & Facilitair Beheer) en Leo Van Couter (Diensthoofd Technisch Beheer) enzovoort, dan moet de student het bij wijze van spreken niet in de krant lezen, en wordt het ook voor hen concreet.
Gilles: Dat lijkt mij een heel goed idee!
*Gilles De Meerleer is Werkgroepvoorzitter Infrastructuur & IT 2025-2026 binnen Revolte.
Vraag uit het publiek: “Wordt er in de toekomst gekeken voor meer signalisatie rond RITA*?”
*RITA staat voor Revolte IT Advies. Meer info over RITA vind je hier.
Revolte: Meer communicatie rond RITA kan vanuit ons wel mogelijk zijn.
Vraag uit het publiek: “Waarom opteert HOGENT ervoor om reclame van externe bedrijven toe te laten, bijvoorbeeld die van GAIA?“
AD: Moeten we alleen maar studentgerichte reclame toelaten? Karen Van Bastelaere, de duurzaamheidscoördinator van HOGENT, is ook bezig met het evalueren van die campagnes, ook de Directeur Communicatie. Dat wordt intern afgestemd; hetzij met Revolte, hetzij met studenten, hetzij met de persoon die de reclame heeft aangevraagd.
Nu hangt er meer studentgerichte reclame, dat is toch logischer?
AD: Je bent op de hogeschool met meer dan alleen studenten, HOGENT is onderdeel van de maatschappij en maakt die maatschappij mogelijk. Vandaar vind ik het idee om eerst te checken of iets wel studentgericht is, een schrale manier van kijken, maar dat is open voor discussie.
Wat gaat er gebeuren in het lokaal van Standaard Boekhandel?
HOGENT: Daar komt het nieuwe studentensecretariaat.
Kan info rond allergenen duidelijker aangegeven worden in de resto’s en op de website?
HOGENT: Het klopt dat dat op de website niet altijd duidelijk wordt aangegeven, omdat gerechten soms de dag zelf nog gemaakt worden. Voor de fysieke resto’s zou ik zeggen: als je aan iets twijfelt, vraag het gewoon aan de chef. De resto’s in eigenbeheer (zoals die op campus Bijloke of Vesalius) hebben een app waarin je alles kan terugvinden. Maar om diezelfde optie aan te bieden bij de andere resto’s… daarvoor zijn softwarepakketten ons te duur.
Het afgelopen jaar is er veel kritiek gekomen op Schoolyear. Als TI-studenten weten we hoe diep deze software gaat. En als RITA-medewerker krijgen we veel klachten.
HOGENT: we zijn ons ervan bewust, en er is een plan van aanpak gekomen om steeds tests te doen op voorhand, om docenten op voorhand tests te laten oplossen, én er wordt nu ook altijd op papier voorzien. Er zal altijd een kleine foutenmarge zijn.
Studenten met IOEM worden nog te vaak in één lokaal gezet met de andere studenten, worden daar pogingen ondernomen om voor hen toch een andere ruimte te voorzien?
HOGENT: We zijn daar niet van op de hoogte, maar we kunnen daar nog dieper op in gaan als we beschikken over meer info.
Dit jaar is het thema van duurzaamheid mobiliteit, maar ik heb tot nu toe nog maar weinig gehoord over mogelijke kortingen voor De Lijn of NMBS. Is daar een mogelijkheid voor?
AD: Dat is een goed voorstel, we bekijken wat mogelijk is.
